Ede

17 dec. Kerstschikking

Datum: dinsdag 17 december, van 19.30 tot 21.30 uur.
Locatie: kwekerij De Hessenhof, Hessenweg 41 te Ede.
Kosten: € 7,50 lesgeld leden Groei & Bloei Ede/VAT, niet-leden € 10 en ongeveer € 5 voor de Helleborus (bijkomende kosten steekschuim: hangen af van de grootte van je schaal).

Op dinsdag 17 dec. maakten we een sfeervolle kerstschikking met in de hoofdrol een bloeiende witte Helleborus ofwel kerstroos.

In een grote schaal maken we een soort stilleven met de kerstroos als middelpunt en allerlei mooie bijpassende materialen er omheen.
Rondom deze kerstroos hebben we gebruikt: mooi blad, sierlijk kerstgroen, wat klimopbessen of Skimmia, een of meer grote dennenappel(s), stukken bolmos of ijslands mos, enkele kerstballen, een mooi stronkje of een Amaryllisbol in knop. Mooi is het om zowel grote als kleinere materialen te verwerken.
Zelf bracht je de schaal en de groene materialen mee. De witte Helleborus werd op de veiling ingekocht, ook voor het steekschuim en andere benodigdheden werd gezorgd.

9 okt. Schik in de Herfst

Datum: woensdag 9 oktober
Tijd: 19.30 tot 21.30 uur.
Locatie: Kwekerij De Hessenhof, Hessenweg 41, Ede.
Kosten groene materialen: € 5 (excl. hortensia en steekschuim), contant te betalen.
Lesgeld: € 7,50 leden Groei & Bloei/VAT Ede en € 10 niet-leden, contant te voldoen.
Opgave of informatie bij Anke Pols, per email of per telefoon 0318-633 992 (eventueel voicemail inspreken)

Bloemschikken in de herfst was een feest. Er was zoveel keus in materiaal: herfstblad en -bloemen, bessen en bottels, zaaddozen, noten en allerlei grote en kleine vruchten.
Bovendien was het de goede om je huis gezellig te maken nu het vroeger donker wordt.
Bessen, bottels, appeltjes en hortensia’s zijn dan ook de hoofdingrediënten van de prachtige herfstschikking die we tijdens deze workshop gaan maken.
Als ondergrond gebruikt ieder haar/zijn eigen ruime pot of schaal.
Anke zorgde voor Hypericum bessen in allerlei kleuren, kleine rozenbotteltjes en de eerste malusappeltjes aan de tak.

23 mrt. Snoeicursus door Eric Meijer

Genoten van de presentatie van Eric Meijer? En nu ook zin om zelf eens flink aan de slag te gaan? Dat kan. Op zaterdag 23 maart geeft Eric Meijer een cursus snoeien, waarin hij aan de hand van praktijkvoorbeelden inzicht geeft in het hoe en waarom van snoeien van bomen en struiken. De cursus vindt plaats in de tuin van de familie Osse in Wageningen.

06 mrt. Bloemschikworkshop 'Van herfstkrans naar voorjaarskrans'

Afgelopen oktober hebben we tijdens de bloemschikworkshop een prachtige herfstkrans gemaakt, waarvan de basis bestond uit een open krans van (kale) hopranken. Tussen en aan de ranken van de hop konden op eenvoudige wijze allerlei najaarsmaterialen bevestigd worden.

Deze hopkrans kan in de lente uitstekend omgetoverd worden tot een bloeiende voorjaarskrans. Narcisbollen in de knop, blauwe druifjes, klimopranken, kleine viooltjes of vergeet-me-nietjes kunnen ook nu weer simpel tussen de hopranken geklemd worden, eventueel eerst omwikkeld met mos. Hangen we tenslotte enkele kleine bolvormige glaasjes tussen de takken, dan kunnen daar nog verse bloempjes in gestoken worden.
Wie de hopkrans bewaart heeft kan hem nu mooi recyclen, anderen kunnen hem nieuw bij Anke Pols bestellen. Je neemt zelf de groene materialen mee; van tevoren ontvang je een brief met suggesties. Voor mos, wikkeldraad, bloemdraad e.d. werd ook gezorgd.