Utrecht
Nieuwsflits april 2021

Nationale Tuinweek 2021: De levende tuin 12 t/m 20 juni 2021 Online!

Mondjesmaat mag er wat open, maar we zijn er nog niet. Ook de Groei & Bloei Nationale Tuinweek in juni is onzeker. We gaan dat niet zitten afwachten en daarom trakteren we jullie graag alvast op 5 mooie, interessante en leuke lezingen en rondleidingen. Online en toegankelijk voor iedereen! Maandag 19 april om 19.30 uur beginnen we met een rondleiding door Keukenhof. Meedoen is heel makkelijk, dus we zien je graag de komende maandagavonden online verschijnen!
Naar de online events!

Lezing Cantonspark

Lezing: Cantonspark in Baarn Botanisch park en rijksmonument

dinsdag 20 april  20-21 uur

Het Cantonspark in Baarn kent een rijk verleden als onderdeel van een buitenplaats, de eerste botanische tuin van Universiteit van Utrecht en openbaar park van gemeente Baarn. Inmiddels is het ook een rijksmonument.

Ing. Maartje Bos zal in deze lezing ingaan op de geschiedenis van dit bijzondere park maar ook op de toekomst. Zij werkt bij Stichting in ArcadiĆ« te Amersfoort, die als onderzoekscentrum en planbureau voor groen erfgoed nauw betrokken is geweest bij de plannen voor het herstel en de revitalisatie van dit park. Bij Stichting ArcadiĆ« kun je meer lezen over het project.

De lezing is op 20 april 2021 van 20.00 tot 21.00. Daarna is er nog gelegenheid om vragen te beantwoorden. Deze lezing wordt via MS Teams gegeven, aanmelden via utrecht.groei.nl is noodzakelijk. Na aanmelding krijgt u een uitnodiging voor de lezing.

Workshop terraspotten maken bij Barbara

tafelschaal of hanging baskets in de tuin van Barbara: max 2 personen per tijdsblok

Woensdag 28 april | 11 uur | 13 uur | 14.30 uur

Donderdag 29 april | 11 uur | 13 uur  | 14.30 uur

Maandag 3 mei | 11 uur | 13 uur | 14.30 uur

Heel voorzichtig, conform coronaregels, maken wij toch weer plannen en denken na over mogelijkheden voor het maken van terraspotten, tafelschalen of hanging baskets. Dat moet dan wel buiten plaatsvinden. Dit gaan we doen in de tuin van Barbara. Je kunt kiezen voor een terraspot, hanging basket of schaal voor op de tuintafel.

Wij zorgen voor: mos, speciale aarde, speciale voeding en plantjes (ruime keus in soort en kleur).
Zelf meenemen: uw eigen terraspot, tafelschaal of hanging basket. De ervaring leert dat de meeste mensen nog wel een mooie pot hebben staan die gevuld mag worden of een hanging basket nog over hebben van voorgaande jaren. Indien gewenst kunnen wij de hanging basket leveren. Dit even in overleg met Barbara. Meer details en aanmelden via utrecht.groei.nl.

Activiteiten bij andere verenigingen

Groei en Bloei afdeling Amersfoort organiseert leuke cursussen, zoals biologisch moestuinieren. In het cursusprogramma  (pdf) staat alle informatie.